SaidiDans


Oversettelse av en artikkel av Ashraf Hassan (http://www.orientaldancer.net/guest-stories/saidi-dance.shtml)

TahtibSaidi Dansen kommer fra Øvre Egypt, fra området mellom Gizeh og Edfu. Saidifolket er farmere i området. Saididansen er vanligvis livlig, energisk og jordnær, og danses med en eller to stokker, opprinnelig av bambus. Det er to typer Saididans: Raks Assaya og Raks Tahtib.

Ordet Tahtib betyr å danse med kjepp og er opprinnelig en konflikt mellom menn som viser sin styrke. Tahtib er den eldste overlevende form for kampsport, og er et produkt fra faraonisk tid. Faraoene fikk malt denne typen dans på sine tempel og deres soldater lærte det. På den tiden ble tahtib betraktet som våpentrening, og oppvisninger i kunsten ble gitt for faraoene.

Måten kjeppen blir brukt på er trolig basert på eksisterende kampteknikker med skjold og sverd, som for bukko, trekjeppen i Kendo som utviklet seg til et system med egne regler og metoder. Kjeppøvelser, så vel som bryting, ble brukt som trening i feltet og hadde som fordel at den egyptiske hær var godt trent og klar til kamp.

På mange måter ligner Tahtib andre av verdens kampsporter med kjepp som er knyttet kulturelt til dans og musikktradisjoner, som den brasilianske Capoeira og den indonesiske Silat. Tahtib er en spesiell kunstform som forbinder aspekter fra reel kamp med estetiske aspekter og med begrepet spill og lek.

Eldre egyptiske hieroglyfer antyder at tahtib sammen med Sebekkah var de to hovedsakelige kamptyper som ble lært i det egyptiske militæret. Kongefamilien ble i tidlig alder trent i en avansert stil innenfor disse kunstene for å kunne motstå forsøk på snikmord. Mye av kunnskapen innen Sebekkah og Tahtib har gått tapt, men det antas at det ennå finnes noen få autentiske eksperter i Egypt.

Det eksisterer ingen historiske bevis på at Tahtib ble laget. Men, det er historiske skrifter som refererer til Farao Menes (305-285 f. Kr), som samlet Egypt, og hans ønske om å ha verdens største hær. Han inviterte de beste soldatene fra hele Afrika og flere andre områder i Midtøsten til å trene hans hær. Dette antas å være starten på de første Olympiske Leker. Elementer fra tahtib kan finnes i mer velkjente kampsporter som Eskrima (Filipinsk stokkekamp), White Eyebrow Kung Fu (Bak Mei), Pencak Silat, Krav Maga, Muay Thai, Hwa Rang Do, Ninjitsu, og ulike Capoiera stiler.

Det er fem ulike området innenfor Tahtib, og en ekspert i en av dem har ikke nødvendigvis god kunnskap om de andre. Den moderne stilen med koreografert tahtibdans som sees på scene i Midtøsten har utviklet seg langt fra den ville leken som sees på festivaler og andre sosiale samlinger hvor reelle uenigheter mikses inn i leken med finter og treff.

SaidiI årenes gang har tahtib endret seg til å bli kun en stokkedans. Kjeppdans tilhører folkedansene. Kjeppen anses som et symbol på maskulinitet; en fallos. Selv om danseformen startet som en ren mannedans, skjer det at kvinner kler seg som menn og danser med andre kvinner. En annen kvinnelig versjon av kjeppdans har utviklet seg til en flørtet og mindre aggressiv dansestil som hører inn under cabaretstilen. Kjeppen som brukes til denne typen dans er vanligvis tynnere, lettere, har ofte en krok i ene enden, som en hyrdestav, og er vanligvis pyntet med metallfarget folie eller paljetter.

Kamper med kjepp har blitt brukt til å avgjøre uenigheter mellom medlemmer av rivaliserende familier, hovedsakelig på landsbygda. Mennenes kjeppdans er svært dramatisk og mandig og må ikke forveksles med den kokette kvinnelige kjeppdansen. Tahtib er favorittdansen  i enhver festelig sammenkomst, slik som bryllup, velkomstfester og innhøstingsfester. Den praktiseres også av menn som tidsfordriv og som selvforsvar.

Kjeppen er 4 fot lang og kalles Asa, Asaya, Assaya eller Naboot. Den virvles ofte rundt i store 8-tallsmønstre foran kroppen med slik hurtighet og kraft at det kan høres. Det finnes en annen stil som utøves på hesteryggen kalt ”Horse Stepping” og som bruker en 12 fot lang stokk. Raks Assaya utføres av menn og/eller kvinner og viser en mer akrobatisk versjon med hensyn til behandling av kjeppen.

SaidiDen kvinnelige kjeppdansen er mer feminin og yndig og er kun en lett imitasjon av Tahtib.
En historie påstår at kvinnenes dans er en parodi på mennenes dans: de gjør bevegelsene søte og flørtete, utelater slåssingen, og kontrollerer kjeppen mykt og flytende som et redskap for å ramme inn kroppsbevegelsene. Noen av kvinnenes bevegelser er identisk med mennenes og omvendt.

Kjeppdans kan danses som solo eller i gruppe. Tradisjonelt består mennenes kostyme av lange bukser, to galabeyaer med vide armer og rund hals, og et langt skjerf rundt hodet.
Kvinnene bruker en beledikjole med et belte eller et skjerf rundt hoftene og et slør på hodet.

Musikken brukt i tahtib frontes av tahvol (basstromme) og Shrill-fløyte. Tavolen er en dobbelsidig tromme med en skulderstropp som henger sideveis foran trommeren og som spilles med to trommestikker. Høyre hånd bruker en tyngre stikke med et kroket hode (eller hånden) for å spille ”dum”-ene som er hjertet i rytmen, mens venstre hånd bruker en lett stikke eller hånden til å lage de lette, hurtige stakkato ”tak”-ene.

Saidimusikken spilles av tradisjonelle instrumenter som Rababa (bestefaren til dagens fiolin), Mizmar (et horn med lange skingrende toner) og ulike trommer slik som Dumbek og Baladi-tromme.

Saidimusikken har en spesiell rytme, en 4/4 takt som kalles Makloub. Makloub betyr omvendt og spilles: Dum Tak ke Tak Dum Dum Tak ke Tak eller Dum Tak Dum Dum Tak. Det finnes ulike versjoner, bl.a. en som bruker to dum i starten istedenfor en.

Ashraf Hassan(Ashraf Hassan har studert klassisk ballet og folkedans ved Academy of Arts in Cairo i ni år og har en Bachelorgrad innen
dansekunnskap. Han var engasjert som profesjonell danser ved Opera Huset i Cairo i 6 år og har danset med ulike dansegrupper i Cairo som: El Kawmia og Reda gruppen, og har jobbet med berømte egyptiske dansere som Nagwa Fouad og Azza Sherif. Han har bodd i Tyskland og var der engasjert som profesjonell danser ved flere teater. I 1988 startet han som koreograf og instruktør innen orientalsk dans og folkedans. Han bor nå i Cairo og hvor han har en egen dansegruppe).

Reklamer

In English
Bli medlem

Bli medlem!

Er du interessert i dans, kultur og musikk fra Midt-Østen? Bli medlem i Zamila. For kr 100,- /år får du rabatter på utvalgte kurs og informasjon om kurs om det som skjer i Bergen på magedansfronten. Ta gjerne kontakt med oss på e-post : zamila7@hotmail.com

Bildegalleri Zamila ODF

Bildegalleri Zamila ODF

%d bloggere like this: